loading...
املاک
nima بازدید : 69 یکشنبه 11 خرداد 1399 نظرات (1)

این ایام آفتاب که غروب می‌کند و شهر به سمت گنگی می‌رود پسین چشمتان به جمال نمای ساختمان‌هایی روشن می‌شود که در روشنایی روز حتی یکبار هم به چشمتان نیامده بودند. خیلی وقت‌ها اگر همان ساختمانی که هر روز صبح از جلوی آن رد می‌شوید را بعد از پوشیدن هوا ببینید نمی‌شناسید و کل این‌ها به لطف رعایت اصول نورپردازی نمای ساختمان هاست.

 

نورپردازی رنگی نمای ساختمان

آشنایی با اصول نورپردازی نمای ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی نمای ساختمان برای خیلی‌ها صرفا جنبه زیبایی دارد. مثلاً در ساختمان‌های مسکونی تأکید بر زیبایی بنا در شب است و روشنایی ساختمان و محوطه برای رفت‌و‌آمد ساکنین اهمیت زیادی دارد. ولی اگر نورپردازی بنا بر اساس اصول نورپردازی نمای ساختمان انجام شود می‌تواند نقش‌های مهم‌تری هم داشته باشد؛ به طور نمونه با نورپردازی می‌توان بخشی از نما ساختمان را چشمگیرتر نمایش داد و بخش دیگری را به طور کامل پنهان‌کرد یا در مورد ساختمان‌های بازرگانی می‌توان با نورپردازی تأکید بیشتری بر بخش‌های تبلیغاتی نما ساختمان اعمال کرد. ضمن این که یک نورپردازی مناسب نقش بسزایی در افزایش امنیت یک ساختمان دارد.

 

بر همین بنیاد آشنایی با اصول نورپردازی نمای ساختمان می‌تواند در زیباتر و البته کاربردی‌تر شدن ساختمان موردنظرتان به شما کمک زیادی کند.

 

نورپردازی نمای ساختمان تجاری

هدف گذاری برای نورپردازی نمای ساختمان

«قبل از هر کاری نقشه بکشید»

 

نورپردازی نمای ساختمان باید با منظور مشخصی اتمام شود. شدنی است هدف صریح کردن همه ظاهر باشد یا صرفا بخشی از نما که منظور برجسته پرتو دادن آن را دارید.

 

اگر دقت کرده باشید نورپردازی بعضی ساختمان‌ها در شب چشمتان را ستوهی می‌کند، یا ممکن است روشنایی بعضی قسمت‌ها مانند ایوان طبقه بالایی، روی قسمت‌های سایر ساختمان سایه انداخته و برآیند اینکه نما ساختمان خوب به عقیده نرسد.

 

در راستی مهم‌ترین تقسیم در اصول نورپردازی نمای ساختمان شدت، جهت و رنگ روشنایی است.

 

رنگ نورپردازی نمای ساختمان باید با رنگ مصالح به کار رفته تناسب داشته باشد. نورهای رنگی پر پیرو برای نمای ساختمان‌ها معمولا آبی یا سفید هستند چون با غالب رنگ‌ها هارمونی زیبایی برپایی می‌کنند.

 

نورپردازی نمای ورودی ساختمان

شدت نور کم مایه کم‌جلوه بودن نما و شدت نور زیاد مایه دیده شدن عیب و ایرادها و برپایی آلودگی نوری می‌شود. پس بهتر است از نورهایی با شدت متعادل بهره‌گیری کنید.

 

جهت نورپردازی نمای ساختمان باید طوری باشد که نور به تو ساختمان تابیده نشود چون مایه برپایی پریشانی نور و مزاحمت برای ساکنین می‌شود. ضمن اینکه با مصرف برق اغلب روشنایی زیادی هم برای نمای ساختمان فراهم نمی‌کند. نکته دیگر آن که نورپردازی باید به شکلی انجام شود که منبع نور مشخص نباشد.

 

انتخاب روش نورپردازی نمای ساختمان

«یک بوم و دو هوا نباشید»

 

نورپردازی یک‌دست

اگر می‌خواهید تمام سطوح ساختمان یکدست و بدون پستی و بلندی به عقیده برسد می‌توانید از این نوع نورپردازی نمای ساختمان بهره‌گیری کنید. در این روش منبع روشنایی (معمولاً پرژکتور) در گوشه‌ای خارج از ساختمان قرار داده می‌شود. از مزایای این شیوه نورپردازی این است که هر سررسید که بخواهید متعلق به کاربرد کنید می‌توانید و اهمیتی ندارد که ساختمان شما سال‌ها قبل ساخته شده یا هم‌اکنون در حال ساخت است. چون نیازی به سیم‌کشی و تعبیه آلت و وسایل ویژه نخواهید داشت.

 

نورپردازی خشن

این نورپردازی پسندیده بناهایی است که بخشی از آن‌ها با روش یا مصالح خاصی ساخته شده باشد. به طور نمونه اگر در معماری پنجره‌های ساختمان المان‌های خاصی هستی داشته باشد یا از سنگ و گرانیت با بافت ریز کاربرد شده باشد، این نورپردازی می‌تواند جلوه این بخش‌ها را چندین مساوی کند. در این روش سایر بخش‌های ساختمان روشن نمی‌شوند. پس بهتر است در هدف‌گذاری و نقشه اولیه ساختمان مشخص کنید که کدام بخش‌ها باید روشن یا تاریک باشند. چون نورپردازی ساختمان با یک بوم و دو هوا جور در نمی‌آید.

 

در این روش افزار و چراغ‌ها بر روی بخش‌های صراحت که مشخص کرده‌اید پیمان می‌گیرند و تمرکز نورپردازی بر این قسمت‌هاست.

 

نورپردازی از داخل و خارج

در این روش که جذاب‌ترین طریق برای ساختمان‌های مسکونی است، از پنجره‌ها و المان‌های دیگری که در نمای ساختمان هستی دارد کاربرد می‌شود و به این ترتیب حجم و درازا ساختمان جلوه بیشتری پیدا می‌کند. شیوه کار به این صورت است که با نصب چراغ یا فیبرهای نوری در پایین طاقی پنجره‌ها و دیگر خطوط افقی و عمودی ساختمان، نورپردازی نمای ساختمان انجام می‌شود.

 

نورپردازی نمای ساختمان مسکونی

چند نکته مهم در اصول نورپردازی نمای ساختمان

اگر بخواهید حجم ساختمان بیشتر به نظر برسد

شدت نور کلیدی‌ترین نکته در نمایش حجم ساختمان است. برای این کار باید شدت نوری که از جهات گوناگون به ساختمان می‌تابد متفاوت باشد. این کار را به کمک تغییر رنگ نور هم می‌توان انجام داد اما از آن‌جا به کارگیری چندین رنگ گوناگون برای نورپردازی نمای ساختمان چندان متداول و زیبا نیست، بهتر است با کنترل شدت نور این شغل را انجام بدهید.

 

اگر بخواهید فرم‌های متفاوت در ظاهر را جدا کنید

برای این شغل درخشندگی روشنایی باید در فرم‌های گوناگون متفاوت باشد. به طور نمونه برای فرم‌هایی با خطوط شکسته از نورهایی تیز و درخشان و برای فرم‌های منحنی شکل از نورهای محو و مات استفاده کنید.

اصول نورپردازی ساختمان :

نورپردازی ساختمان ها به شکل های متفاوتی انجام می گیرد .

 

ممکن است به چهره کلی اجرا گردد و یا منظور سرنوشت مشخص و برجسته ای از نمای  ساختمان باشد .

 

در موعد های پیش تر از نورپردازی تنها برای ساختمان ها و فضا های کبیر تجاری و تفریحی و در همه بناهای سرشناس و شناخته شده به شغل برده می شد ولی در حال حاضر استفاده از این فاکتور مترقی تر و مفصل تر شده و متعلق به می توان در ساختمان های کبیر و با ارتفاع بسیار ، نورپردازی هتل ، محوطه ها ، تالار ها ، رستوران ها ، بانک ها ، مراکز خرید و آپارتمان های کبیر و حقیر ، خانه های ویلایی و یا مسکونی و همینگونه غیر مسکونی و … استفاده رو کرد .

 

درواقع به علت این که نمای ساختمان در شب تنها با به شغل بردن و استفاده از نور پردازی قابل نگریستن است نور پردازی به مسئله مهمی تبدیل شده است و امروزه بسیار از ان استقبال می گردد .

 

1- رنگ و شدت روشنایی :

درواقع نخستین و مهم ترین ریشه-بن-بیخ و نکته در نور پردازی توجه به رنگ و شدت نورهایی است که قرار است در نمای خارجی ساختمان به کار رود .

 

2-پنهان بودن منبع نور :

برای این که نمای ساختمان مبتلا خرده نشود و اهری بهم ریخته پیدا نکند حتما باید منبع های روشنایی از دید عموم مخفی گردند.

 

3-هماهنگی نورها :

اصول نورپردازی ساختمان :توجه به این نکته بسیار ضروری است . نورهای به کار رفته باید با گونه مصالح و متریال به رفته در ساختمان همخوانی و انسجام داشته باشند.

 

اصول نورپردازی ساختمان

اصول نورپردازی ساختمان

روش های مختلف نورپردازی ساختمان :

1-نور پردازی خشن :

از این نور پردازی برای پرتو دادن بافت های حقیر و سطوح و عناصر معماری در نمای ساختمان ها به پیشه برده می شود به راستی با بهره‌گیری از این طریق نمی نا سطح مفصل ای از بنا را نشان داد زیرا وسایل و دست موزه های روشنایی پردازی بر روی همان تقدیر ها و سازه هایی که قرار است بیشتر مورد توجه و دیدن قرار بگیرند نصب می گردد .

 

2-نور پردازی یکدست :

این نور پردازی به طور کلی سطح گسترده و وسیعی از نمای ساختمان را به چهره یکدست و یکجا پرتو می دهد و معمولا ابزار های نور پردازی در این شیوه در زاویه و یک نقطه ای در ساحل ساختمان پیمان دیتا می شود.

 

3-نورپردازی از درون و خارج:

در این طریق که بسیار هم ظاهر ساختمان را چشمگیر و جذاب می کند از پنجر ها و عناصری که بر روی نمای بیگانه قرار گرفته اند کمک می گیرند .

 

مثلا به  لبه های خطوط به پیشه رفته در نمای خارجی ساختمان با به کارگیری فیبرهای نوری و همینطور لامپ های نئونی جلوه می بخشند تا درازا و حجم ساختمان بیشتر به چشم بیاید.

 

اصول نورپردازی ساختمان :نکته مهم :

 

قبل از بهره‌گیری از این طریق باید به گونه کاربرد ساختمان پروا کرد .

 

به عنوان مثال برای برجسته کردن نمای بیرونی ساختمان های مسکونی به هیچ عنوان نباید منابع روشنایی را در پایین پنحجره ها قرار دیتا شود زیرا قابل نگریستن و به اصطلاح توجهات را به خود جلب کند .

 

علاوه بر این نیز به سمت و سو و مقدار روشنایی نیز برای این ساختمان ها باید توجه کرد .

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 19
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 623
  • بازدید کلی : 2,330